Sunday, November 18, 2001


puasa...

hari ni masuk hari kedua puasa.. dan seperti biasa.. aku puasa.. heheh.. macamlah aku ada excuse.. tapi.. kalau org tak nak puasa nih.. macam2 alasan dia boleh buat kan??.. paling koman sekali.. gastrik.. memanglah betul ada org yg gastrik sampai berlapar sikit pun takleh.. tapi ramai jugak yg jadi doktor utk diri sendiri.. sendiri diagnosis, sendiri buat keputusan, sendiri bagi MC utk diri sendiri..

satu lagi alasan popular.. tak sahur.. chehhh.. budak Afghanistan yg tak makan berhari2 tu boleh hidup.. apalah nak dibandingkan dgn tak makan selama 18 jam misalnya.. lagipun itu salah satu tujuan kita puasa kan?.. merasai bagaimana peritnya penderitaan org lain yg miskin supaya kita lebih bersyukur dgn nikmatNya dan supaya kita berusaha lebih kuat lagi utk membantu mereka yg memerlukan..

satu lagi alasan.. lupa niat.. logik ke alasan ni??.. setau aku yg sekolah tak habis ni.. niat tu maknanya 'lintasan di dalam hati'.. dgn makna lain.. kalau benda tu terlintas aje kat dalam fikiran/hati kita.. kira 'niat'lah tu.. entahlah.. nanti aku tanya Astora Jabat.. hahaha...

bulan puasa selalunya sinonim dgn pasar ramadhan, bubur lambuk, terawih, kurma, ikan bakar, cendol, air tebu.. ok.. ok.. meleleh plak karang air liur tuh..

bulan puasa juga mengingatkan kita zaman kanak2.. kenapa haa??.. mungkin kerana berpuasa masa tu mencabar dan banyak godaannya.. lagi pun mungkin 'ganjaran'nya jugak lumayan.. RM1 utk sehari berpuasa masa aku kecik dulu, dah cukup utk bermewah2 masa hari raya.. lagipun bulan puasa, mak bapak selalunya bagi kebebasan utk keluar rumah malam2.. (akulah.. ngkorang aku tak tau..).. alasannya nak pegi masjid sembahyang terawih.. tapi biasanya melencong ke tempat lain..

zaman dulu jugak boleh beli dan main mercun dgn bebas.. sampai aku boleh jadi tokey 'main tikam2' yg hadiahnya mercun dan bunga api.. kaya wooo.. masa raya.. mercun ngan bunga api yg org tikam tak kena, boleh buat main sendiri.. banyak pulak tu.. tapi dosanya tak ingat (tak tau kot masa tu..).. kecik2 lagi dah jadi tokey judi.. hahaha...

satu lagi boleh main meriam.. oleh kerana tempat aku susah nak cari pokok buluh.. kitorang main meriam guna tin susu (yg agak besar..) yg disambung2.. mula2 cari tin susu banyak2.. lepas tu tebuk kedua2 hujungnya.. gali lubang kat tanah dgn kecondongan 30 darjah.. susun tin lebih kurang panjang 6 kaki.. kambus lubang, tapi make sure tin yg di penghujung belakang sekali boleh dikeluarkan dgn mudah sbb dalam tu nak letak karbait.. letak air.. letakkan tin tersebut semula dan sendal hujungnya dgn batu supaya rapat dgn tin di depannya.. kemudian.. cucuh dgn api pada lubang kecil kat tin tersebut... KABOOOOMMMMMM.. satu felda boleh dengar (taklah.. kelentong aje..).. tapi cukuplah bunyinya utk buat org tua marah2 sbb memekak aje takleh nak tidur.. hahaha...

budaya lampu likor jugak tak boleh dilupakan.. zaman dulu semua buat sendiri.. takde main beli2 nih.. buat pakai tin susu jugak.. kena cari tin susu yg tak dipotong habis penutupnya.. tebuk lubang kat penutup tu utk letakkan aluminium foil (biasanya dari tin milo & tin susu jugak) yg digulung cantik utk dimasukkan kain sumbu.. sumbu pulak biasanya dari dapur minyak tanah (cap Butterfly.. heheh..) yg dah tak pakai.. atau pakai kain perca pun boleh jugak.. lepas tu lawan rumah sapa paling banyak lampu likor.. kira hebatlah masa tu..

tapi budak sekarang dah tak reti nak buat benda tu semua lagi agaknya.. lampu likor boleh beli.. separuhnya sekarang tak pakai lampu likor pun.. pakai lampu lip lap lip lap macam kat restoren tom yam tu.. (kenapa kedai tom yam mesti ada lampu ni haa??.. jadi ikon plak macam kedai gunting dgn benda merah biru berpusing tuhh..). mercun dah takde dah.. (adalah sikit2 yg jual tanpa permit punya..). meriam buluh.. entah.. mungkin kat kampung2 ada lagi kot..

ahhhhh.. rindunya aku zaman kanak2.. sekarang aku dah anak sendiri.. mungkin aku boleh turunkan sikit 'ilmu' aku kat dia plak.. tapi mesti tak sama kan??..

Nur Ramadhan : Rahsia Tersembunyi Di Bulan Ramadhan

[Sign Gesbuk]


0 Comments:

Post a Comment

<< Home