Tuesday, October 11, 2005

nenek tua bongkok tiga...

dah tua benar dunia ni agaknya
nyanyuk..
ribut sana
banjir sini
gempabumi sana
etc



...
Barangkali di sana ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana
Mungkin Tuhan mulai bosan
melihat tingkah kita
Yang selalu salah dan bangga
dengan dosa-dosa

Atau alam mulai enggan
bersahabat dengan kita
Coba kita bertanya pada
rumput yang bergoyang
...

http://sg.geocities.com/mn_ebiet08/ab_lain2.html#berita


8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tok R kata:

1. sajak kau kelas. Buat aku senyum.

2. aku bukan bisnesminded. aku projek minded.

10/11/2005 11:57:00 AM  
Blogger Cik Easy said...

bukan nyanyuk spyz..cuma lupa diri..tanda protes anak cucu cicit nya sudah lupakan dirinya..

p/s-huh..aku pon dah jadi geng blogspot ahahhaha

10/11/2005 01:23:00 PM  
Anonymous kelopaksakura said...

dunia ni bukan tua, tapi sakit tenat. tunggu masa nak runtuh aje. sbb sume paku-paku dunia ni penghuninya dah tembak buat simen. bila dah sakit tenat tu, macam macamlah ragamnya. serba tak kena.

10/11/2005 02:25:00 PM  
Blogger mmp said...

itu janji2 Tuhan dalam tanda2 untuk berakhirnya dunia sebelum dunia berpusing terbalik kot yg menerbitkan matahari di barat.

10/11/2005 05:30:00 PM  
Blogger sinaganaga said...

Spyz,
Kenapa ebiet suruh tanya “...pada rumput yang bergotang”?

Ha ha. Sebab kat dalam rumput tuh ada orang dan orang.

10/12/2005 01:35:00 PM  
Blogger Bukunota said...

atau sebab rumput tu paling rendah, tapi paling kuat. kena pijak tak mati, beb!

10/12/2005 01:44:00 PM  
Blogger tujuh86 said...

Naga,

Maksud kau "rumput bergoyang" sebab ada orang di dalam semak? Berlazat-lazat di antara pusat dan lutut?!

Bergoyang bukan sebab angin ke?

Oit-oit!!

10/12/2005 02:21:00 PM  
Blogger spyz said...

tokrimau - aku absentminded :-)

cikeasy - ko terlambat 4 tahun..

kelopaksakura - tenat dan dekat sangat nak kiok gamaknya..

uipts2 - nenek bongkok 3 merujuk kpd peristiwa dlm isra' mikraj..

naga, bukonota n tujuh86 - lain org lain tafsirnya..
aku rasa '... tanya pada rumput yg bergoyang' tu ada unsur2 sarcasm..
dah tu, semua org (yg berkuasa) buat tak tau.. kita tanya rumput ni ajelah.. "rumput, rumput.. kenapa bla bla bla..."

10/13/2005 02:17:00 PM  

Post a Comment

<< Home